עיצוב ופיתוח אתרי אינטרנט: בניית אתר יפה ומעוצב (מידי?)

תוכן עיניינים

הנה כל הדרכים ליצור איתנו קשר

מהפכה בעולם עיצוב ופיתוח אתרי אינטרנט

תחום עיצוב האתרים קיבל בשנים האחרונות בוסט משמעותי, כאשר כלי בניית אתרים חדשים נכנסו לשוק והפכו להיות פופולריים. וויקס (Wix) ובעקבותיו הבילדר אלמנטור (Elementor) לוורדפרס, לדוגמא, פישטו מאד את תהליך בנייה ועיצוב האתר והכניסו אפשרויות חדשות של עיצוב שלא היו קיימות קודם, או שביצוען היה יקר ומורכב. תהליך זה הכניס לתחום בניית אתרי אינטרנט מעצבים גרפיים רבים, שלא היו בו קודם והביא איתו רמה שונה לחלוטין מעיצוב האתרים שהכרנו בעבר. יחד עם זאת, תהליך מבורך זה, הביא איתו גם חסרונות… 

אתרים רבים שראיתי, שנבנו על ידי מעצבים גרפיים, היו אומנם יפים, אולם לא מעבר לזה. עיצוב אתר ייחודי, מקורי, שונה, היה העיקרון היחיד שהוביל את בונה האתר ובדרך נשכחנו או הוזנחו הדברים החשובים באמת. חווית משתמש, הנעה לפעולה ותאימות לגוגל הן אבני היסוד שלשמם, בעיני מקימים אתר אינטרנט. כשפרמטרים אלו לא עומדים בראש סדר העדיפויות, של בונה האתר (ובעל העסק כמובן), האתר הופך להיות יצירת אומנות המונחת כאבן שאין לה הופכין, עצובה בצד הדרך, בלי תנועה ובלי המרות.

מה אני חושב על עיצוב ופיתוח אתרי אינטרנט

אני באופן אישי חובב אמנות, אסתטיקה ועיצוב בכלל ועיצוב זה דבר חשוב מאד, כמעט בכל תחום בחיים, אולם, כשמדובר בעיצוב של אתר, אני חושב שזה נכון כל עוד זה לא היה בא על חשבון שני דברים:

  1. חווית משתמש
  2. תאימות לגוגל

אני יודע שמעצבי אתרים רבים (לא כולם) שעוסקים גם בבניית אתרים, באים עם אג'נדה משלהם לגבי עיצוב (הייתי בסיפור הזה כבר יותר מפעם)… זה יכול להיות אפילו נכון במידה מסויימת, במקרים של אתרים תדמיתיים, או מותגים שזוכים לתנועה רבה מסוג דיירקט. יחד עם זאת, כשמדובר באתר מכירות, וצריך להביא תנועה אורגנית ולייצר מכירות – זה פשוט לא עובד כך. אתרי המכירות המצליחים ביותר, מתאפיינים דווקא בפשטות (Simplicity), ניקיון, בהירות, יכולת ניווט קלה ומעל הכל – בניית אמינות Trust. מינימום של סימני שאלה ומענה קל ומהיר על כל שאלה שעולה בראש של הגולש.

אתר עם עיצוב יפה ומוקפד, תמונות מקצועיות, פלטת צבעים נכונה ופונטים מהממים, הם דבר מבורך בעיני, כל עוד הם לא פוגעים בחווית המשתמש באתר וביכולת האינדוקס שלו בגוגל. אני חושב שיש דבר כזה אתר "יותר מידי יפה", או "עיצוב מוגזם", במיוחד כשמדובר באתרים, שצריכים להתמקדם בהמרות כמו בדפי מכירה ואתרי איקומרס. אם העיצוב באתרי מכירות דומיננטי מידי, תשומת הלב של הגולש מוסתת מההנעה לפעולה. עיצוב בהחלט יכול לבוא בכפיפה אחת עם חווית משתמש מעולה, אולם כשהעיצוב בא על חשבון חווית משתמש, אז בעיני יש פספוס. אם העיצוב יבוא גם על חשבון תאימות האתר לגוגל אז כנראה שהאתר פשוט לא ימלא את המטרה שלשלמו הוקם.

עיצוב אתרים וגוגל - הולכים ביחד?

אתר עם עיצוב מהמם ככל שיהיה, אינו מייצר תנועה! צר לי לאכזב את המעצבים הגרפים שבקהל, אך העיצוב אינו תורם ולא במהומה לקידום אתר בגוגל. רוצים לראות בעצמכם? תקלידו כמעט כל ביטוי תחרותי בגוגל ושימו לב לעיצוב האתרים שעולים בראש התוצאות. אתם תמצאו שם בדרך אתרים עם עיצוב בסיסי, פונקציונלי, עם מלא טקסטים ואולי אפילו "מכוער", כפי יגדירו זאת מעצבים רבים. ובכל זאת, הוא זה שגוגל שם אותו במקום הראשון! הוא המלך, שמקבל את מרבית התנועה האורגנית מגוגל ובהתאם פניות או רכישות בחנות על בסיס יומיומי ומבלי לשלם על כך שקל אחד לגוגל. עיצוב ופיתוח אתרי אינטרנט "מהממים", "בעלי עיצוב מקורי" או "בעלי עיצוב אתר ייחודי" לא יהיו מהמאפיינים הבולטים של האתר הזה במקום הראשון, בוודאות. תבדקו אותי.

לגוגל יש קרוב ל 200 פרמטרים, שהיא בוחנת בכל דף שהיא מאנדקסת ברשת. (200, זה נשמע די מטורף לא?) אנחנו לא יודעים מה המשקל שגוגל נותנת לכל סעיף זה, או אחר. אחד יכול לקבל משקל של 0.5% ושני יכול להיות 2% ממשקל הציון. מעטי מעטים בגוגל יודעים את הסוד של הנוסחה הזאת. בהתאם לציון הכולל המתקבל, גוגל מדרגת את הדף, בין שאר האתרים המתחרים על אותו ביטוי. נהוג לקרוא לזה Page  Rank. לפי מיטב ידיעתינו, מכל 200 המבדקים שגוגל עושה על כל עמוד, אף אחד מהם לא מתייחס לעיצוב האתר… 

זה לא בטעות ולא במקרה, שגוגל אינה מייחסת חשיבות לעיצוב. מכוון שעיצוב זה לא אומר בהכרח חווית משתמש טובה! גוגל מתייחסת לחווית המשתמש באתר שהיא מדרגת גבוה כערך עליון, שהיא רוצה לספק לגולשים שלה. חווית משתמש זה אומר קודם כל תוכן איכותי ומקורי, זמן טעינה מהיר, תצוגת מובייל ברורה, יכולת ניווט פשוטה וקלה, ועוד. גוגל בוחנת את האתר בנפרד בתצוגת דסקטופ ובתצוגת מובייל. במובייל, גוגל בוחנת אפילו גודל של טקסט בתפריטים, מרחק בין כפתורים ואפילו אם רוחב התוכן גדול מרוחב המסך – דבר שגורם לגלילה אנכית, או כפי שנהוג לקרוא לזה: הזחה.

חקר אתרי מתחרים לפני עיצוב ופיתוח אתר אינטרנט חדש

במסגרת עבודתי בבנייה וקידום אתרים, ראיתי ובחנתי מקרוב אלפי אתרי אינטרנט. כשאני מבקר באתר אני בוחן, כמעט באופן אינטואיטיבי, את חווית המשתמש והעיצוב הגרפי שלו. לעיתים אני מציץ אל מאחורי הקלעים של האתר, שאני מחפש לדעת נתונים נוספים, כמו כמות התנועה בחודש, על איזה פלטפורמה הוא נבנה, כמה מכירות הוא עושה וכו'. אם מדובר באתר של מתחרה (בעיקר של לקוחות שלי), שהגיע לראש תוצאות החיפוש בגוגל, אני מנסה להבין גם מה נעשה בעמוד אחד ספציפי, שגרם לגוגל להעלות אותו לראש תוצאות החיפוש. זה תהליך של למידה אינסופי ויומיומי. במהלך עבודתי, ראיתי אתרי אינטרנט רבים עם עיצוב יוצא דופן, ייחודי ומקורי שכמוהם באמת עוד לא ראיתי קודם, אתרים מושקעים מאד שניכר שהמעצבים ניסו בהם, להביא לידי ביטוי יחודיות ומקוריות, אבל… עם אפס או מעט מאד פניות או מכירות! מבאס…

עושים תיאום ציפיות לפני בניית אתר חדש

כשאני מקבל פרוייקט של עיצוב ופיתוח אתר אינטרנט חדש ללקוח, אני עושה איתו תהליך של חקר מתחרים כפי שתיארתי מעלה. אני מבקש מהלקוח שלי לגלוש לאתרים שקשורים לתחום שלו ולהכין רשימה של כעשרה אתרים להשראה. לכל אתר אני מבקש לרשום מה הוא אהב באתר, ולא פחות חשוב, מה הוא לא אהב באתר. ההתייחסות הגדולה ביותר של הלקוחות שרוצים לבנות אתר חדש, היא בדרך כלל לעיצוב. הם רוצים אתר יפה וזה לגמרי מובן. אתר במובן מסויים הוא כמו בית חדש. מי לא רוצה בית יפה שכיף להזמין אליו אורחים ולקבל עליו מחמאות? כל אחד רוצה להתגאות באתר שלו. חלומו של כל מעצב אתרים… אבל אצלי, הדברים עובדים קצת אחרת. אני חושב שמתפקידי המקצועי להקשיב לרצון הלקוח ולשאוף לעשות מה שהוא אוהב,  אבל ללא פשרות על חווית משתמש וקידום אורגני. בעברי הרחוק, כשהסכמתי להתפשר על עקרונות חשובים לקידום באתר, על חשבון העיצוב, בכדי שהלקוח יהיה מרוצה, היה לזה מחיר בקידום פחות טוב בהמשך.

לסיכום:

לפני שכל קהילת מעצבי האתרים כמה עליי, אני מבקש שוב להדגיש, שאני מאד אוהב אתרים מעוצבים ומוקפדים ואני לא מקל ראש בחשיבות העיצוב של האתר וההשפעה שלו על חווית המשתמש. יחד עם זאת, קודם מתכננים פונקציונליות וחווית משתמש ורק אחר כך מעצבים, ולא ההיפך. בדיוק כמו שמעצב פנים נכנס לעבודה, ומחליט על שימוש בחומרים וצבעים, אחרי שהבית מוגדר מבחינת החללים, על ידי האדריכל. בצוות של מוקה קריאטיב, יש לנו מעצבת גרפית ובונת אתרים מוכשרת, שמעצבת ללקוחות שלנו אתרים מהממים, אולם העיצוב מגיע, רק לאחר שעשינו איפיון חווית משתמש (UX) עבור כל עמוד.

נשמח לעזור לך להצליח!

אז שנעבור לפרטי?

אודות הכותב

היי, קוראים לי אליו בן-עמי, מנהל וחבר צוות במוקה קריאייטיב בע”מ. אני חי ונושם שיווק דיגיטלי עם התמחות בגוגל, בניית אתרי אינטרנט ומסחר אלקטרוני מהמקום הכי מגניב בתל-אביב. את לימודי ארכיטקטורה בטכניון עזבתי לטובת עולם השיווק בשנת 1997, בימים שהאינטרנט הגיע אלינו הביתה דרך מודם 33.6K עם צפצופים מוזרים. כבר מעל 20 שנה שאני מתרגש כמו ילד מהקסם הטכנולוגי הזה שנקרא אינטרנט, מתרגש מכל אתר חדש שעלה לאוויר, מחייך לקבלת עוד ליד שמגיע מקידום אורגני בגוגל אבל הכי הרבה מתלהב (כן, כמו ילד קטן), ממכירה נוספת שהגיעה מהחנות באמזון או בכל אתר איקומרס אחר שאני מקדם.
משנת 2008, כשעברתי מתפקיד סמנכ"ל שיווק בחב' מחשבים לעצמאי ועד עצם היום הזה, בניתי מודל עסקי שמבוסס על יחסים ארוכי טווח עם הלקוחות שלי. אמון, עבודת צוות ומקצועיות הם לא בגדר סיסמא ריקה מתוכן. אצלי זה ממש דרך חיים. את ההנאה הכי גדולה שלי מהעבודה, אני מקבל באמצעות ההצלחות העסקיות שאנחנו מצליחים לייצר ללקוחות שלנו. זה ממלא בתחושת סיפוק ושליחות אמיתית. 
אני מקפיד על שירות לקוחות אישי, שביעות רצון גבוה. מתן ערך של ממש מהעבודה איתנו. אני מאמין שבשביל להצליח בהשגת המטרות, כל אחד מאיתנו חייב סביבה תומכת, צוות מנצח ועבודה שיטתית וחכמה. זה כל סוד ההצלחה שלי! רוצה להצטרף? :)

תהיה חבר ותשתף

קבל.י ללא עלות או התחייבות

פגישת ייעוץ איתי 1:1
לשיחת על האתר וקידום העסק שלך