עם מי כדאי לבנות אתר אינטרנט?
את אתר האינטרנט הראשון ללקוח שלי, בניתי בשנת 2010, על מערכת וויקס, עוד בימים שהיא עבדה בטכנולוגית פלאש והתמיכה בעברית היתה מקרטעת. העיצוב נעשה על ידי מעצבת גרפית ואת הבניה ואפיון אתר אינטרנט עשיתי יחד עם חבר לצוות בעל רקע טכני עשיר. את התובנות השיווקיות לפרוייקט הבאתי מניסיוני הקודם כסמנכ"ל שיווק בחברת אינטרנט ולאחר מאמצים כבירים, העלנו את האתר לאוויר.
הלקוח היה מרוצה, אני הייתי מרוצה ולכולם שלום, אבל מספר שבועות לאחר מכן, פונה אליי הלקוח ואומר שהאתר לא עולה על טאבלט של אפל (אייפד בקיצור) מכוון שאפל הפסיקה את התמיכה בפלאש.
בום! איזה באסה… ללקוח במקרה הזה לא היו טענות אישיות נגדי, אולם אני לא הסרתי מידי אחריות.
לימים חברת וויקס עברה ל HTML5 שהוצג יפה על כל ההתקנים, אולם בכל זאת, זמן מה אחר כך, נטשתי את וויקס לטובת פלטפורמת וורדפרס. כשלמדתי לעבוד עם וורדפרס, זה היה עוד הרבה לפני בילדר אלמנטור והגעגועים לפשטות הבניה של וויקס, לא פעם גרמו לי רצון לחזור אליה, אולם נשארתי בוורדפרס בעיקר בגלל יכולות הקידום שלה בגוגל. גם אחרי שוויקס שיפרו את יכולות ה SEO והקידום האורגני שלהם, נשארתי בוורדפרס ומאז כל האתרים שאני בונה עם הצוות שלי הם על וורדפרס בלבד. עם כל הכבוד (ויש כבוד) לוויקס.
אנו רוצים להביא תנועת גולשים גדולה ככל שאפשר לאתר. מדוע? מכוון כשאין תנועה » אין פניות » אין מכירות! שיווק אפשר לעשות רק כשיש תנועה – והרבה. חלק מתנועת של הגולשים המבקרים באתר יהפכו לפניות (המרות) של מתעניינים במוצר או השירות ומתוכם, חלק יהפכו ללקוחות משלמים. ככל שיהיו לנו יותר גולשים (תנועה) בראש המשפך השיווקי, כך יהיו לנו יותר לקוחות משלמים בקצה השני. בניית אתר אינטרנט והעלאתו לאוויר היא בעצם רק תחילת העבודה על השיווק. מי שמצפה שהגולשים יגיעו לאתר, רק מעצם העובדה שהוא בנה אתר מהמם, צפוי לחוות אכזבה, כוון שבעצם שום דבר לא יקרה! כדי שיהיו גולשים באתר שלנו נצטרך לגרום לזה לקרות, באופן יזום ומתוכנן מראש. גם אחרי שנים של עבודה עם אלפי בעלי עסקים, אני עדיין מופתע לגלות שכמה זה פשוט, ככה לא מובן.דירוג גבוה של האתר בגוגל יכול להיות ההבדל בין אתר שמביא אלפי מבקרים מדי חודש לבין אתר אינטרנט שומם, עצוב ובלי גולשים כמו אבן שאין לה הופכין. דירוג גבוה במנוע חיפוש (נו, גוגל בקיצור), בביטוי רלוונטי, פירושו שיותר אנשים נחשפים לשירותים או המוצרים שלך ובהתאם פונים לרכוש ממך. מרבית מבעלי העסקים מבינים שבכדי שתהא תנועת גולשים לאתר שלהם, האתר שלהם צריך להיות מדורג גבוה בגוגל, אולם לא ממש מבינים מה צריך לעשות כדי שזה יקרה.
גם כשהם מחיליטים לתת את האחריות לקידום האתר שלהם, למקדם אתרים, זה בדרך כלל, מגיע בשלב מאוחר, כשהאתר כבר מוכן.
אז נשאלת השאלה, כיצד להביא את האתר שלך לדירוג גבוה כדי להשיג תנועה ולמה זה הדבר שצריך להתייחס אליו, עוד לפני תחילת בניית אתר אינטרנט?
בין אם אתם בונים את האתר בעצמכם, או בוחרים בבניית אתר אינטרנט על ידי מישהו מקצועי, כדאי מאד לבצע פעולות במהלך הבניה ואפילו לפני תחילתה, שיבטיחו לנו בהמשך, תאימות טובה למנועי החיפוש וקידום האתר בצורה קלה ומהירה יותר. הפעולות במאמר זה מתרכזות במיוחד בתאימות אתר למנועי החיפוש, אולם יחד עם זאת, אינן הפעולות היחידות שחשוב וכדאי לעשות במסגרת בניית אתר אינטרנט חדש כגון איפיון חווית משתמש, על זאת ניתן לקרוא במאמר אחר.
אפיון אתר אינטרנט: שלושה סוגי בוני אתרים
לתפיסתי בגדול, קיימים שלושה סוגי שונים של בוני אתרים המבצעים אפיון אתר אינטרנט:
- בוני אתרים שהם מתכנתים במהותם
- בוני אתרים שהם מעצבים גרפיים במהותם
- בוני אתרים שהם אנשי שיווק במהותם
מרבית מבוני האתרים בארץ, נמנים על הסוג הראשון והשני (תכנתים ומעצבים) ומרביתם, אינם מבינים בקידום אורגני בגוגל ואינם עוסקים בזה כלל. מרבית האתרים שיבנו על ידי מעצבים גרפיים, יהיו עם עיצוב מהמם, אך עם בעיית תאימות קשה לקידום בגוגל… לצערי זה נכון גם לגבי מתכנתים שבונים אתרים, במיוחד אם מדובר על אתרים שאינם תבנית, אלא מותאמים אישית.
על תפיסת עולמי האישית בעניין עיצוב ופיתוח אתרי אינטנרט, אתם מוזמנים לקרוא בפירוט במאמר שכתבתי בנושא, אולם אומר גם כאן בקצרה. אני ממש מתכוון לאמר שזה לא חשוב שהאתר יהיה בעל עיצוב יפה ומוקפד, אולם העיצוב לא צריך להיות במקום הראשון וקודם לחווית משתמש מעולה ותאימות למנועי חיפוש. ראיתי אתרים רבים שנבנו (בעיקר על ידי מעצבים), שבכדי לקדם אותם, היה הכרח לבצע שינויים מבניים משמעותיים שפגעו בעיצוב המקורי (וגם ברגשותהם של המעצבים). גם מתכנתים רבים, לא שמים דגש רב על עקרונות חשובים לקידום בעת בניית אתר אינטרנט, כמו היררכיה נכונה, שימוש נכון בתגים לכותרות, סלאגים וכו'.
עיצוב אתרים וגוגל
אם נודה על האמת, עיצוב הוא לא דבר שמעניין כל כך את גוגל… עובדתית נוכל לראות פעמים רבות שהאתרים שמדורגים בראש תוצאות החיפוש בגוגל, הם למעשה אפילו די מכוערים! העיצוב בהם נראה מיושן, באנלי ובטח לא חדשני, מהמם ועוצר נשימה.
למה זה קורה? מכוון שעיצוב, בהשוואה לתוכן (טקסטים בעיקר) זה לא אומר בהכרח חווית משתמש טובה. מעצבים רבים שבונים אתרים, שמים דגש בעיקר על הויזואליות ומעוניינים להפחית עד כמה שניתן (עד בכלל), את כמות הטקסטים בעמוד. "מי כבר קורא את זה?" אני שומע לא פעם, ממעצבים גרפים ואף מלקוחות ואני עונה להם תמיד את אותה תשובה:
- אנשים רלוונטים ורציניים קוראים תוכן והרבה (כולל אותך שהגעת בקריאה עד כה, כל הכבוד!)
- מישהו אחד שקוראים לו גוגל – והוא? הוא קורא הכלללל! ואתם מאד רוצים להיות חברים שלו
גוגל רוצה חווית משתמש ובוחנת את זה לפי פרמטרים של זמן השהות בדף, מספר הדפים שנצפו, אינטרקציה של הגולש בעמוד, כגון צפייה בסרטונים, הקלקה על כפתורים, תוכן מקורי ואיכותי ועוד!
אפיון אתר אינטרנט חדש דורש מתכנת, מעצב ובונה אתרים
מעצב גרפי מומחה לעיצוב אתרים, הוא ללא ספק, גורם הכרחי בכל פרוייקט בנייה ואפיון אתר אינטרנט. למירב עטיה, המעצבת הגרפית אצלנו במוקה קריאטיב מזה שנים, יש חלק נכבד ומשמעותי בכל פרוייקט בניית אתר חדש. כשבעל עסק או חברה בוחרים במעצב שגם בונה אתרים פרילנסר, הוא יכול לבנות בד"כ אתר יפה, אך בד"כ עם חוסר תאימות לקידום בגוגל. אז איפה הבעיה? כשלקוח כזה מגיע אליי לקידום האתר שלו, אני מוצא בדרך כלל צורך הכרחי לבצע שינויים משמעותיים בעיצוב ומבנה האתר, בכדי להתאים אותו לקידום וחשוב מה – לשפר בו את חווית המשתמש, כך שיהיו בו המרות.
גם כשהגיעו אליי לקוחות עם אתרים שנבנו על ידי מתכנתים, נתקלתי בבעיה דומה, אך שונה. מבחינה פונקציונאלית האתר אומנם עבד, אולם כמות הבעיות שהיו בו ותיקונים שנעשו כטלאי על טלאי, העידו שהבנייה של האתר לא נעשתה עם איפיון מוקפד מראש, תכנון היררכי ובטח לא מחקר מילות מפתח.
בניית אתר חדש עם צוות מנצח
עם שנות ניסיוני בעבודה, כבר כסמנכ"ל שיווק לפני כ 15 שנה, הבנתי שבכדי להצליח, צריך לעבוד בצוות. אני חסיד של עבודת צוות ומאמין גדול שסכומו עולה על סך חלקיו. גם בטבע אפשר לראות פעמים רבות שצוות מסוג להשיג מה שלא יכול להשיג בודד, כמו ציד שעושה להקת זאבים או להקת כרישים. כמו בטבע, כך בכל עסק מצליח, או קבוצת ספורט ההצלחה היא פועל יוצא של עבודת צוות. כשלקוחות בוחרים לבנות אתר איתנו, הם מקבלים אתר איכותי ברמה גבוהה מכל הבחינות. בצוות של מוקה קריאטיב, חוץ ממני, ישנו את ויטאלי המתכנת, מירב המעצבת הגרפית ואורי שאראי על קידום אתרים. אני אחראי על אפיון אתר האינטרנט בתחילה, הקשר עם הלקוחות וניהול של הפרוייקט כמובן. בניית אתרים בשיטה זאת, מבטיחה ללקוחותינו אתר מעוצב ברמה גבוהה, פונקציונאליות ויכולות טכניות מרשימות וכל זה לצד, תאימות מלאה לגוגל וחווית משתמש מעולה. בניית אתר עם צוות כמונו הוא השילוב המנצח לכל לקוח שמעוניין לבנות אתר, לרבות אתרים בעלי מורכבות גדולה, חנויות מתקדמות ודריושת שאינן סטנדרטיות. כל אחד מחברי הצוות מביא את החוזקות שלו לתהליך בניית האתר, עובדים בסינרגיה טובה והתוצר הסופי מדבר בעד עצמו.
התחברת למעצב אתרים ובחרת כבר לבנות איתו אתר חדש? ברכותי!
כדאי וחשוב לפחות להתייעץ איתנו על ליווי הפרוייקט מהצד של התאימות לגוגל לפני תחילת בניית האתר ואף לשלב אותי בתהליך.