מה זה קידום אורגני? שלושה עקרונות בסיס להתחלה

תוכן עיניינים

הנה כל הדרכים ליצור איתנו קשר

בעלי עסקים וחברות רבים שפגשתי, שמעו על המושג קידום אורגני או SEO, אבל לא ממש ידעו מה זה או איך זה קשור אליהם. אם אתה בעל עסק או חברה, הכרת תחום קידום אורגני יכול להיות מועילה במיוחד ובתנאי שקודם כל יש לך כבר אתר אינטרנט טוב. במאמר הזה נסביר מה זה קידום אורגני, נסקור כמה מיסודות של הקידום האורגני ונראה כיצד הוא יכול להעיל לבניית משפך המכירות שלך – או במילים אחרות, בגיוס לקוחות חדשים, באמצעות האתר שלך. נשמע מעניין? בוא נתחיל מכמה מהיסודות של SEO.

יסודות הקידום האורגני

קידום אורגני, או SEO באנגלית ובקיצור, מייצג אופטימיזציה (מלשון טיוב) של אתר אינטרנט למנועי חיפוש. תחום זה זה מתמקד בהשגת התנועה האורגנית (או במילים אחרות, שאינה בתשלום) אל האתר שלך, באמצעות קידום ביטויים רלוונטים ומשמעותיים לראש תוצאות החיפוש בדף תוצאות מנועי החיפוש (שבישראל לפחות, זאת מילה נרדפת לגוגל). אם אתה מרגיש שנכנסתי לטרמינולוגיה שנשמעת לך קצת כמו סינית, אז בואו נפרק את זה קצת לגורמים ונסביר את זה בשפה ברורה ופשוטה יותר. כשאנחנו מדברים על תנועה לאתר, אנחנו מתכוונים לגולשי אינטרנט, שלאחר חיפוש ביטוי מסויים במנוע חיפוש, נחשף למודעה שלך, ולאחר לחיצה עליה, הגיע כמבקר לאתר האינטרנט שלך. תנועה המבוססת על תוצאות מנועי החיפוש יכולה להגיע לאתר שלך במספר דרכים שונות.

מה הדרך להביא תנועה לאתר שלך מגוגל?

תנועה בתשלום (שנקראת גם ממומנת, PPC וכו') – היא כניסות של גולשים שהגיעו לאתר לאחר לחיצה על מודעה שמוצגת במסגרת קמפיין ממומן PPC שמוקם במערכת הפרסום של גוגל. תנועה אורגנית מגיעה מכל שאר המודעות, בדף תוצאות החיפוש, שאינם בתשלום. המודעות המוצגות הן של האתרים שגוגל מחשיב אותם כמתאימים ביותר עבור השאילתא של הגולש. מודעות אלו אינן בתשלום כלשהו עבור חברת גוגל והן מופיעות, באופן אורגני על בסיס האלגוריתם של גוגל. הדירוג של המודעות, מי באה ומי אחר כך, מתבסס על מספר גורמים שונים, שאפרט עליהם כאן בהמשך. ככל אצבע, ניתן לאמר, שככל שהמיקום של המודעה גבוה יותר, כך תהיה יותר תנועת גולשים אורגנית אל האתר שלך. ובזה אנו מתמקדים. יאללה מתקדמים.

איך גוגל קובע את דירוג של כל אתר והמיקום שלו בדף תוצאות החיפוש?

המטרה של גוגל היא להציג תוצאות למשתמשים שיתאימו לכוונתם. לייצר את חווית המשתמש הטובה ביותר בכך שהוא ינגיש את האתרים הרלוונטים ביותר לביטוי שהוא חיפש וגם את זה תוך עשיריות השניה. בכדי לעשות את זה, גוגל, מנסה להבין למה הגולש התכוון במונח שכתב בשורת החיפוש (או שורת ה URL) ובהתאם הוא מציג לו רשימת אתרים, בעלי הערך הגבוה ביותר עבורו. דף תוצאות החיפוש של אחד לא דומה לדף תוצאות החיפוש של אחר והשוני מתבטא בהתאם לגורמים רבים ובינהם; פרופיל המשתמש של הגולש בגוגל, מיקומו הגיאוגרפי, השפה שלו, היסטורית החיפושים שלו ועוד. גוגל בנתה ושיכללה אלגוריתם שלוקח בחשבון מאות גורמי דירוג, כשבפועל את מהותם ומשקלם של כל אחד מהגורמים, יודעים רק מעטי מעטים בחברת גוגל.

אוק, הבנתי מה זה קידום אורגני, אבל איך עושים שזה יקרה?

אז, עכשיו, אחרי שהבנו מה זה קידום אורגני, אפרט כאן את שלושת עקרונות החשובים ביותר לעבודת קידום אורגני יעילה.

עקרון #1 יצירת תוכן רלוונטי לגולש באמצעות שימוש במילות מפתח

מה זה קידום אורגני - מילות מפתח
כשמדובר בקידום אורגני לאתר, הרלוונטיות שלו לקהל היעד גורם מפתח נמדדת בין השאר על ידי שימוש נכון שנעשה בהכנת תוכן מבוסס מחקר מילות מפתח. גוגל רוצה להפנות מבקרים לדפי אינטרנט שרלוונטיים לכל חיפוש של ביטוי. אחת מהדרכים של גוגל להבין באיזה ביטוי הדף רלוונטי לגולשים, היא על ידי מיקוד למילת מפתח. אם הביטוי משובץ ביחס נכון בהשוואה לכלל הטקסט ובמקומות הנכונים, גוגל יבין בקלות לאיזה ביטוי, מנוח חיפוש הדף הזה רלוונטי לגולשים. יחד עם זאת, לגוגל קיימות דרכים נוספות להבין מתוך הטקסט לאיזה ביטוי הוא רלוונטי. לדוגמא הוא עושה זאת על ידי מציאת מילות נוספות שקשורות קשר ישיר ועקיף לתחום. ניקח לדוגמא אתר של מאמן אישי. מדובר בביטוי בעייתי, שכן מאמן אישי יכול להיות לתחום הכושר הגופני ויכול להיות עבור אימון אישי עסקי או זוגי, או אימון אישי לתחום ספציפי כמו בעלי הפרעת קשב וריכוז… בעיה. כאן גוגל עושה שימוש באמצעות ביטויים נוספים בדף בכדי להבין בדיוק באיזה סוג מאמן מדובר. אם מופיעים ביטויים כמו כושר גופני, קלוריות, ירידה במשקל, ריצה, כח וכו' ניתן להבין בקלות באיזה סוג מאמן מדובר.

תכל'ס מה זה אומר בקידום אורגני?

בשלבים הראשונים של קידום האתר, ובמיוחד בתחומים תחרותיים מאד, מומלץ להתמקד בביטוי זנב ארוך. מדובר בביטויים המורכבים משניים שלושה ואף ארבע מילים. במקרה שלנו לדוגמא "מאמן כושר אישי בירושלים". לביטוי הזה יש בין 100 ל 200 חיפושים בחודש בממוצע ותחרות בינונית, שעם עבודה נכונה, אפשר להביא אותו למיקום ראשון בתקופה של 3-6 חודשים.

עקרון #2 קבלת קישורים לאתר

מה זה קידום אורגני - בנית קישורים
סמכותיות של אתר היא אחד מהדברים החשובים ביותר לקביעת הדירוג הכללי שלו בגוגל. ככל שהוא יהיה סמכותי יותר, בהתאם לפרמטרים שגוגל בודק, כך לגוגל יעדיף להפנות אליו גולשים, על פני אתרים פחות סמכותיים. בניית סמכותיות לאתר מתרחשת לאורך זמן רב וקשורה רבות למה שאתרים אחרים חושבים עליו. במילים אחרות, ככל שיש יותר הצבעות (קישורים) מאתרים סמכותיים, על האתר שלך, כך הדבר מעיד שהאתר שלך גם סמכותי.

תכל'ס מה זה אומר בקידום אורגני?

להיות תלוי באתרים אחרים, ולחכות שיצביעו עליך מרצונם, זה עשוי להיות די מתסכל. יש דברים שאתה יכול לעשות בכדי לעזור להניע דברים ואחת מהדרכים היא לגרום לאחרים לדעת עליך באופן יזום. לצד יצירת ערך באתר, כדאי לעודד שיתופי פעולה שיאפשר לאחרים להצביע עליך ללא חשש למתן "המלצה" לא טובה. דאג להיות מומחה בתחומך ולדעת על מה אתה מדבר. אם תעשה זאת, לאתרים אחרים לא תהיה מחשבה שנייה לגבי קישור לדף שלך. 

בנוסף, אתה יכול גם לקבל הפניות (קישורים) לאתר שלך בכך שתכתוב תוכן מקורי ובעל ערך עבורם. בדוגמא שלנו, מאמן הכושר מירושלים, יכול לכתוב תוכן לבלוג באתר של תוספי תזונה של ספורטאים (רצוי בירושלים) ומתוך הפוסט להוציא קישור חזרה לאתר שלו. במידה והמאמן כושר שלנו מירושלים, מתקשה בכתיבת תוכן, השגת קישורים או בכלל קידום האתר שלו, כדאי שיעזר במקדם אתרים מירושלים, כמו אברהם בדוש לדוגמא, שיוכל לעזור לו עם זה.

עקרון #3 חווית משתמש וארגון האתר

מה זה קידום אורגני - אופטימיזציה

אחד הפרמטרים החשובים שגוגל מודדת באתר שלך הוא האופן שבו הגולשים מתנהגים באתר שלך ומה חווית המשתמש שלהם. חווית משתמש של הגולש, מתחילה למעשה עוד לפני שהוא נכנס לאתר, בנוסח של המודעה שיצרת ומופיעה בדף תוצאות החיפוש. החוויה ממשיכה בזמן טעינת העמוד מרגע הלחיצה על המודעה (כמה שיותר מהר יותר טוב). מרגע הכניסה, חשוב שהגולש יבין מהר ככל שניתן לאן הגיע ואיפה נמצא המידע שהוא מחפש. מבנה היררכי נכון של עמוד בודד ושל האתר בכלל קריטי להתמצאות הגולש באתר שלך ויצירת חווית משתמש טובה.


בהתייחסות להתנהגות גולשים אין משמעות בעיני גוגל לעיצוב האתר. עיצוב הוא הרי משהו סובייקטיבי וגם מה שיפה בעיני אחד, מכוער בעיני האחר, אז לא לזה הכוונה. הדברים שגוגל בודקת בהתנהגות הגולשים קשורים לזמן טעינת האתר (במובייל במיוחד), למשך הזמן שבו הגולש היה באתר ומספר הדפים שביקר בהם – בעיקר מעבר לדף הראשון. המונח האחרון נקרא אחוז נטישה והוא אחד מהחשובים שבהם. אם מישהו מגיע לאתר שלך לאחר שחיפש מונח מסויים ולוחץ על כפתור 'חזרה' לאחר מספר שניות בלבד, הדבר מעיד על כך שהוא לא מצא את מה שחיפש ובעיניים של גוגל זה אומר פחות רלוונטי ולא מספיק מעניין. לעומת זאת, אם מישהו נשאר בדף במשך מספר דקות, וגולל את הדף עד סופו, סביר להניח שהוא מצא משהו שרלוונטי לחיפוש שלו.

תכל'ס מה זה אומר בקידום אורגני?

דאג לנסח מודעה מעניינת, מסקרנת ורלוונטית לביטוי החיפוש (מטא כותרת ומטא תיאור). וודא שהאתר שלך נטען במהירות, שהעמוד מכיל את המידע הרלוונטי והגולש יכול למצוא את המידע הזה במהירות. צור קישורים פנימיים באתר לדפי שירותים או מוצרים בעלי תוכן משלים לתוכן בדף, דאג לשבץ תמונות וסרטונים עם הטקסטים וספר לגוגל מה יש בתמונה באמצעות שימוש באלט טקסט. יישום פעולות אלו ישפרו את חווית המשתמש באתר שלך ובהתאם את הקידום האורגני של האתר.

סיכום שלושת העקרונות שמגדירים מה זה קידום אורגני

אני מאמין, שאתה יודע ומבין כעת יותר טוב מה זה קידום אורגני ומצאת ערך בתוכן שכתבתי עבורך. בדף זה ממש יישמתי את כל העקרונות שכתבתי עליהם 🙂 קידום אורגני כלי שיווקי חשוב בארז הכלים לקידום העסק שלך. אם תתן לו את תשומת הלב הראויה ותהיה סבלני מספיק, תראה תוצאות מרשימות בטווח הארוך. צור תוכן מקורי ורלוונטי שמושך את תשומת ליבם של הגולשים ומושך את תשומת ליבם לאורך זמן. יישום שלושת העקרונות שפירטתי כאן, הוא רק הבסיס לקידום אורגני ואם תיישם אותם, אפילו באופן חלקי, זה כבר יהיה טוב יותר מלא לקדם בכלל. ככל שהקידום האורגני שלך טוב יותר, כך מספר הגולשים שיגיעו לאתר האינטרנט שלך יהיה גבוה יותר. וככל שיותר גולשים יגיעו לאתר האינטרנט שלך, כך יותר אנשים ירצו לרכוש ממך את השירותים או המוצרים שלך.

תשובות לשאלות נפוצות על קידום אורגני

קידום אורגני הוא תיאור תהליך וסט פעולות המבוצעות על אתר אינטרנט ומחוצה לו, במטרה להביא תנועת גולשים רלוונטים לאתר, מאזור התוצאות האורגניות בדף תוצאות החיפוש בגוגל. באמצעות אופטימיזציה למנועי חיפוש (SEO) ניתן לקדם גבוה יותר את מיקומי ביטויים מהם אנו מעוניינים להביא תנועה לאתר, דבר שיביא להגדלת התנועה לאתר בהתאם. באופן כללי ניתן לאמר, שקידום אורגני מכסה מספר היבטים מרכזיים של שיווק באינטרנט והשימוש באינטרנט. האותיות SEO מייצגות קיצור של הביטוי באנגלית Search Engine Optimization או בעברית אופטימיזציה של האתר למנועי החיפוש. הקידום האורגני כולל מגוון של פעולות, החל בכתיבה ועריכה של תוכן האתר ועד למיטוב חווית המשתמש והארכיטקטורה של האתר.

הקידום האורגני הוא תהליך של ביצוע שינויים באתר, במטרה להשיג מיקום גבוה יותר בדף תוצאות החיפוש SERP. התהליך מתחיל בקביעת המטרות אותן אנחנו רוצים להשיג – באיזה ביטויים אנחנו בוחרים להתמקד? מה סדר העדיפויות בקידום – החברה, המוצר או השירות שלך? לאחר שהבנו את זה, נוכל להתחיל בביצוע ההתאמות הנדרשות באתר שלך עבור קהל היעד.

כדי לשווק בצורה יעילה את האתר של החברה או העסק באינטרנט, תחילה יש צורך למצוא אותו בתוצאות החיפוש. מטרת האופטימיזציה למנועי חיפוש, היא להנגיש את האתר באופן קל לסריקה ואינדקס עבור מנועי חיפוש. קידום אורגני דורש הבנה ברורה של עקרונות העבודה של מנועי החיפוש עם דגש על האלמנטים החשובים שמנועי החיפוש מצפים למצוא בתוכן האתר. בגדול, זה אומר לדעת איך לבנות קישורים, ליצור רשימת מילות מפתח לקידום ולכתוב תוכן מקורי ובעל ערך בהתאם לרשימה.

נשמח לעזור לך להצליח!

אז שנעבור לפרטי?

אודות הכותב

היי, קוראים לי אליו בן-עמי, מנהל וחבר צוות במוקה קריאייטיב בע”מ. אני חי ונושם שיווק דיגיטלי עם התמחות בגוגל, בניית אתרי אינטרנט ומסחר אלקטרוני מהמקום הכי מגניב בתל-אביב. את לימודי ארכיטקטורה בטכניון עזבתי לטובת עולם השיווק בשנת 1997, בימים שהאינטרנט הגיע אלינו הביתה דרך מודם 33.6K עם צפצופים מוזרים. כבר מעל 20 שנה שאני מתרגש כמו ילד מהקסם הטכנולוגי הזה שנקרא אינטרנט, מתרגש מכל אתר חדש שעלה לאוויר, מחייך לקבלת עוד ליד שמגיע מקידום אורגני בגוגל אבל הכי הרבה מתלהב (כן, כמו ילד קטן), ממכירה נוספת שהגיעה מהחנות באמזון או בכל אתר איקומרס אחר שאני מקדם.
משנת 2008, כשעברתי מתפקיד סמנכ"ל שיווק בחב' מחשבים לעצמאי ועד עצם היום הזה, בניתי מודל עסקי שמבוסס על יחסים ארוכי טווח עם הלקוחות שלי. אמון, עבודת צוות ומקצועיות הם לא בגדר סיסמא ריקה מתוכן. אצלי זה ממש דרך חיים. את ההנאה הכי גדולה שלי מהעבודה, אני מקבל באמצעות ההצלחות העסקיות שאנחנו מצליחים לייצר ללקוחות שלנו. זה ממלא בתחושת סיפוק ושליחות אמיתית. 
אני מקפיד על שירות לקוחות אישי, שביעות רצון גבוה. מתן ערך של ממש מהעבודה איתנו. אני מאמין שבשביל להצליח בהשגת המטרות, כל אחד מאיתנו חייב סביבה תומכת, צוות מנצח ועבודה שיטתית וחכמה. זה כל סוד ההצלחה שלי! רוצה להצטרף? :)

תהיה חבר ותשתף

קבל.י ללא עלות או התחייבות

פגישת ייעוץ איתי 1:1
לשיחת על האתר וקידום העסק שלך