למידה, שיפור חווית משתמש וקידום בגוגל

תוכן עיניינים

הנה כל הדרכים ליצור איתנו קשר

למידה כדרך חיים

למידה היא אחת התכונות העיקריות שלי בעבודתי כמקדם ובונה אתרים. אני מקפיד להמשיך וללמוד כל יום משהו חדש שלא ידעתי אתמול. הלמידה היא אינסופית ומאפשרת לי להשתפר ולהתמקצע עם תוצאות טובות יותר עבור הלקוחות שלי. הלמידה אינה רק קריאה של מאמר בתחום מסויים, אלה למידה גם מתוצאות לא רצויות, על החלטות שקיבלתי. אם ביצעתי פעולה במטרה להשיג משהו ובדיעבד התוצאה לא הושגה, או הושגה חלקית, חשוב לי ללמוד ולהבין איפה שיגיתי ומה הייתי צריך לעשות אחרת.

בעבר הייתי קצת נבוך כשמישהו היה שואל אם אני מכיר את האתר הזה או את האפליקציה הזאת, או שלא ידעתי איך לעשות משהו מסויים. מזמן כבר הבנתי שאין לאף אחד בתחום השיווק הדיגיטלי, סיכוי לדעת הכל וזה בסדר גמור לא להכיר כל שינוי חדש. לכן למידה הפכה להיות מבחינתי דרך חיים וערך עליון בעבודה שלי כשאני לומד יותר, אני נעשה טוב יותר במה שאני עושה ובהתאם נותן ערך גבוה יותר ללקוחות שלי. כמקדם אתרים ובפרט בקידום אורגני, אפרט כאן בהמשך על שיפור חווית המשתמש באתרכם לצורך דירוג גבוה יותר.

לימוד קידום ובניית אתרים

בתחום בנייה וקידום אתרים, השינויים הם על בסיס יומימי. פיצ'רים ואפליקציות אינטרנטיות חדשות מושקות לעולם על בסיס יומיומי. אין ממשק של כלי עבודה אחד שאני עובד איתו שלא משתנה בלי סוף. לא כל שינוי מגיע לטובה וכבר נתקלתי לא פעם בשינויים שגרמו יותר נזק מתועלת. למידה, כישורי סתגלנות ואינטואציה בריאה, עוזרות לי ליישם במהירות גבוהה כל שינוי שנכפה עלי, להבין איך הוא משפר את עבודתי ואיך באמצעותו אשיג תוצאות טובות יותר.

כשאני מגייס חבר חדש לצוות של מוקה קריאטיב, אחד הדברים החשובים לי ביותר למצוא בו, היא הרעב לידע. הרצון לדעת, להבין, לחקור וללמוד בניית וקידום אתרים, חשובים לי יותר ממישהו שמגיע עם ניסיון וגישה לעבודה, של "אני כבר יודע הכל". איינשטיין אמר שהדמיון חשוב יותר מהידע, כי ידע אפשר להשיג ולזה בדיוק הכוונה. הידע בעולם הוא נגיש ואינסופי וכל מה שצריך זה רצון ונכונות ללמוד.

עיצוב אתרים, חווית משתמש וקידום בגוגל מה קודם למה?

אני מאמין שמקדם אתרים מקצועי, צריך לגלות בקיאות בתחומים רבים שקשורים במישרין ובעקיפין לתחום בניה וקידום ואחד מהם הוא תחום חווית המשתמש. כך באופן אישי אני נוהג. רבים מבוני האתרים נוהגים לחשוב בטעות שחווית משתמש היא עיצוב האתר, ואם בנינו אתר עם עיצוב מהמם, אז חווית המשתמש תהיה טובה והגולש יבצע כל מה שרצינו שיעשה, ישאיר פרטים, יתקשר או פשוט ירכוש מיד את אחד מהמוצרים שלנו באתר.

אז זהו, שלא… במאמר נפרד כתבתי בפירוט על הקשר בין עיצוב אתר להמרות באתר אני מזמין אותך לקרוא אותו, אז אסביר כאן בקצרה. עיצוב אתר הוא דברים חשוב מאד, ואני לא מקל בו ראש חלילה, אולם הוא צריכים להיעשות בתנאי שאינו פוגע בשני דברים שהם קודש בעיני: 

  1. חווית המשתמש 
  2. בקידום בגוגל  

האמת היא שעיצוב האתר מעולם לא נלקח בחשבון באלגוריתם של גוגל וכנראה שזה גם אף פעם לא יקרה. עיצוב הוא הרי משהו אובייקטיבי ומה שיפה בעיני אחד, מכוער בעיני האחר, אז למעשה גוגל לא מייחסת חשיבות לעיצוב. אתר יכול בעל עיצוב בסיסי ואף מיושן ועדיין יגיע למקום ראשון בגוגל, כל עוד הוא עומד בהצלחה במבחנים שהיא מעמידה לו ומספק ערך לגולשים.

שינויים באלגוריתם של גוגל

כמקדם אתרים, השינויים הקשים ביותר עשויים להיות השינויים המתרחשים באלגוריתם של מנוע החיפוש גוגל. גוגל משנה את האלגוריתם שלה באופן כמעט יומיומי, בעדכונים קטנים שכמעט ואינם מורגשים, אולם אחת לכמה חודשים היא מבצעת עדכון גדול, שנקרא עדכון ליבה.

בד"כ 2-3 פעמים בשנה. כשעדכון ליבה מתרחש בגוגל, זה אומר, שחלק מהנחות היסוד, עליהן בנינו אסטרטגיית הקידום בגוגל השתנו ועלינו לנסות ולהבין, מה צריך לעשות אחרת, בכדי לטפל בבעיית הקידום. במרבית האתרים שאני מקדם, העדכונים הללו מטיבים או לא פוגעים באופן משמעותי וזה אומר שהנחות יסוד קודמות שקיבלתי, עלו בקנה אחד עם האלגוריתם של גוגל. אני מכיר אתרים (כולל אתרים של מקדמי אתרים!) שעדכון של גוגל יכול לגרום לירידה של 30% ואף 40% בתנועה.

כשזה קורה, המקדם צריך להבין מה נדרש לשפר. תוכן, חווית משתמש, זמן טעינת אתר וקישורים הם רק חלק מהדברים שניתן לעשות בכדי לשפר מיקומים של ביטויים באתר שנפגע כתוצאה מעדכון ליבה של גוגל. במידה ופעלנו נכון, לאחר פגיעה מעדכון גוגל, את השינוי לטובה, נוכל לראות רק לאחר עדכון הליבה הבא בגוגל, שיהיה בעוד מספר חודשים.

גוגל וחווית משתמש

אם אפשר לשרטט קו אחד ברור, שמחבר בין כל השינויים שגוגל עושה באלגוריתם שלה לאורך כל הזמן, ניתן בוודאות לאמר שהוא קשור לשיפור חווית משתמש. חווית משתמש טובה לגולש היתה ערך עליון מאז תחילת דרכה של גוגל. אני נמצא בתחום המחשבים והאינטרנט, כבר למעלה מ 20 שנה, וזוכר היטב את חווית העבודה עם מנועי החיפוש של אלטה ויסטה ויאהו לדוגמא.

חיפוש של תוצאה היה אורך כמה דקות במקרה הטוב וכמה שעות, במקרה אחר. אני זוכר היטב עד היום את ההלם הראשון שתפס אותי, עם החיפוש הראשון שלי בגוגל. התוצאות קפצו לי במסך תוך חלקיק שניה! בראש האתר הוצג הזמן שלקח לקבל את תוצאות החיפוש וזה היה יכול להיות אפילו 0.03 שניות… בום! התחושה היא שזה קרה עוד לפני שהספקתי ללחוץ על האנטר במקלדת…

חווית משתמש באתר שלנו

חווית משתמש באתר שלנו

לצד מהירות מרהיבה של קבלת התוצאות, גוגל הבינה שבכדי לספק חווית משתמש טובה למשתמשי מנוע החיפוש, היא צריכה להבין מה הגולש מחפש ולהביא לו את התוצאות הרלוונטיות ביותר. מאז ועד היום, אפשר לאמר שגוגל מצליחה בזה ובגדול. את חווית המשתמש שגוגל רוצה לספק לגולש, היא בודקת באתר שלנו! ממש כך, בעלי האתרים צריכים לוודא שחווית המשתמש באתר שלהם היא טובה, בכדי שגוגל יסכים לקדם אותו גבוה לראש התוצאות. קיימים קרוב ל 200 פרמטרים, שגוגל בוחנת בכל דף באתר (!) בכדי להחליט על המיקום שלו בתוצאות החיפוש שלמעשה שיפור חווית המשתמש נכנסה כחלק מהמדדים החל מאמצע יוני 2021. גוגל היא למעשה מכונה חכמה מאד שלומדת כל הזמן (Machine learning)  ולאלגורתים AI שלה קוראים רנקבריין. על כלל הגורמים שמשפיעים על דירוג האתר בגוגל, כתבתי במאמר נפרד, אולם העיקריים שקשורים לחווית משתמש, הם

  • תוכן – מקורי ואיכותי, הנותן ערך ללקוח
  • אינטרקצית המשתמש באתר – פעילות של גולש באתר, כגון לחיצה על כפתורים, קישורים, הפעלת סרטונים וכו' מעידים על עניין וחווית משתמש נוחה וטובה.
  • משך זמן שהייה בדף – ככל שגולש נמצא יותר זמן בדף, כך נראה שהוא מקבל יותר ערך מהד,
  • זמן טעינת הדף – מהיר יותר, טוב יותר. רצוי פחות מ 3 שניות. אתרים עם זמן טעינה ארוך מ 7  שניות לא יגיעו לעולם למקום ראשון בביטוי תחרותי.
  • שיעור הנטישה – בגדול הוא בודק, מה אחוז הגולשים שהמשיכו לגלוש באתר מעבר לעמוד הראשון. ככל שהוא גבוה יותר, זה אומר שזה אתר מעניין יותר 
  • מדד Pogosticking – אם גולשים רבים יצאו מהאתר שלנו ונכנסו מיד לתוצאת חיפוש אחרת, זה מאותת לגוגל שהאתר שלנו לא רלוונטי לביטוי והוא ירד במיקום.
  • תגובות גולשים בעמוד – אינטרקציה של גולש בעמוד מעידה על עניין ומשפרת את הקידום

ועוד!

איך לשפר חווית משתמש כמקדם אתרים?

כגולשים שמשתמשים מספר פעמים ביום בחיפוש בגוגל, אנחנו לוקחים את זה כבר כמובן מאליו שנמצא מיד מה שאנחנו מחפשים, אולם כדי שזה יקרה, גוגל עובדים קשה מאד, והדרך להמשיך ולהשיג את זה היא באמצעות שיפור מתמיד של חווית המשתמש.

במידה ואנחנו רוצים להימנע מפגיעה במיקומים והטראפיק לאתר, אנו צריכים כמובן לשפר את חווית משתמש, אך היי… שיפור חווית משתמש אנחנו לא עושים בשביל גוגל! אתר עם חווית משתמש טובה, שבו הגולש מוצא בקלות את מה שהוא מחפש, מייצר יותר המרות וזאת למעשה המטרה, לא?

ישנם הרבה דברים שנוכל לעשות בכדי לדעת אם האתר שלנו מספק חווית משתמש טובה. 

הנה כמה מהם:

גוגל אנליטיקס: הכלי הגאוני של גוגל יודע לתת לנו מידע מפורט מאד על תנועת הגולשים באתר שלנו. מציאת חלק מהנתונים יכול להיות מורכב למי שאינו מכיר מקרוב את הכלי, אולם לחלק מהדברים שהזכרתי קודם, כמו שיעור הנטישה Bounds rate, זמן שהייה ממוצע באתר ועוד, הם נתונים שקל מאד למצוא במערכת אנליטיקס.

מפת חום: זהו כלי שמאפשר ללמוד באופן מעמיק על תנועה הגולש בעמוד ספציפי. מפת חום הינה תצוגה של העמוד הנבחר עם סימונים בצבעים שונים על גבי תמונת האתר. אזורים "חמים" המסומנים באדום, הם אזורים שבהם היתה התמקדות העין של הגולש. אזורים כתומים וצהובים, משקפים אזורים שהיה בהם פחות תנועה עד סגול וכחול שהיתה בהם תנועה מועטה. בקלות נוכל לראות אזורים שעיני הגולשים לא הגיע להם בכלל, כי אין בהם שום צבע. אם דווקא שם נמצא מידע חשוב או אלמנט של הנעה לפעולה, זוהי יכולה להיות הסיבה לכך שאין המרות. מערכות מפת חום, מספקות גם צילומי מסך בוידאו של תנועת סשיין של גולש בודד. מידע זה יכול לספק תובנות חשובות על חווית המשתמש ואני קורא לזה להיות זבוב על המסך של הגולש. מערכות נפוצות של מפת חום הם HotJar, lucky orange ולאחרונה נתקלתי גם בזאת של Yandex. לכולן יש גרסה חינמית ואפשרות לתקופת התנסות ללא התחייבות.

בדיקת מהירות אתר: כלי נוסף של גוגל נקרא PageSpeed Insights מאפשר לדעת איך גוגל מדרגת את האתר שלנו בדסקטופ ובמובייל. החל מחודש מאי 2021 גוגל מגדילה את המשקל של מהירות טעינת אתר מתוך רצון להמשיך ולשפר את חווית המשתמשים במנוע החיפוש שלה.

לסיכום

חווית המשתמש באתר שלנו מקבלת חשיבות הולכת וגדלה בגוגל וזה אומר, שאם אנחנו מעוניינים בקידום אתר טוב, לצד המרות גבוהות, אנחנו חייבים ללמוד את התחום ולתת לו את תשומת הלב הנדרשת. ללמוד זה אומר לייחס חשיבות לחווית משתמש עוד לפני תחילת הבניה ובהמשך,  לבחון את הנתונים בכלים שהצעתי כאן ולשאוף לשפר אותם כל הזמן. כך השגנו שתי ציפורים במכה:

גם גולשים מרוצים שמייצרים המרות ביחס גבוה

גם קידום טוב בגוגל שמביא יותר תנועה לאתר

נשמח לעזור לך להצליח!

אז שנעבור לפרטי?

אודות הכותב

היי, קוראים לי אליו בן-עמי, מנהל וחבר צוות במוקה קריאייטיב בע”מ. אני חי ונושם שיווק דיגיטלי עם התמחות בגוגל, בניית אתרי אינטרנט ומסחר אלקטרוני מהמקום הכי מגניב בתל-אביב. את לימודי ארכיטקטורה בטכניון עזבתי לטובת עולם השיווק בשנת 1997, בימים שהאינטרנט הגיע אלינו הביתה דרך מודם 33.6K עם צפצופים מוזרים. כבר מעל 20 שנה שאני מתרגש כמו ילד מהקסם הטכנולוגי הזה שנקרא אינטרנט, מתרגש מכל אתר חדש שעלה לאוויר, מחייך לקבלת עוד ליד שמגיע מקידום אורגני בגוגל אבל הכי הרבה מתלהב (כן, כמו ילד קטן), ממכירה נוספת שהגיעה מהחנות באמזון או בכל אתר איקומרס אחר שאני מקדם.
משנת 2008, כשעברתי מתפקיד סמנכ"ל שיווק בחב' מחשבים לעצמאי ועד עצם היום הזה, בניתי מודל עסקי שמבוסס על יחסים ארוכי טווח עם הלקוחות שלי. אמון, עבודת צוות ומקצועיות הם לא בגדר סיסמא ריקה מתוכן. אצלי זה ממש דרך חיים. את ההנאה הכי גדולה שלי מהעבודה, אני מקבל באמצעות ההצלחות העסקיות שאנחנו מצליחים לייצר ללקוחות שלנו. זה ממלא בתחושת סיפוק ושליחות אמיתית. 
אני מקפיד על שירות לקוחות אישי, שביעות רצון גבוה. מתן ערך של ממש מהעבודה איתנו. אני מאמין שבשביל להצליח בהשגת המטרות, כל אחד מאיתנו חייב סביבה תומכת, צוות מנצח ועבודה שיטתית וחכמה. זה כל סוד ההצלחה שלי! רוצה להצטרף? :)

תהיה חבר ותשתף

קבל.י ללא עלות או התחייבות

פגישת ייעוץ איתי 1:1
לשיחת על האתר וקידום העסק שלך