עשית בדיקת מיקומים בגוגל על האתר שלך - יופי! מה עושים עם זה עכשיו?
המאמר נכתב על בסיס תיאור מקרה אמיתי באתר אותו אני מקדם עם הביטוי "סדנת מכירות".
מקדמי אתרים רבים נוטים להתעלם מעליה או ירידה מינורית של כמה מיקומים לביטוי – למעלה או למטה, שהרי זה קורה על בסיס יומיומי. לכן אנו מחפשים בעיקר את הביטויים שהשתנו באופן חריג ופתאומי במהלך החודש – מעל 10 מיקומים ויותר לדוגמא.
במהלך העבודה השוטפת בקידום אורגני לאתרים, יכולים להיות מצבים, שאנחנו מתמקדים במשהו אחד ודברים אחרים, לא פחות חשובים, פשוט נעלמים לנו מתחת לרדאר, תופסים אזימוט ופתאום נמצאים במקום אחר. בנוסף, כשישנן ביטויים רבים למיקוד, ייתכן שביטויים נוספים, שהגדרנו בתחילה כחשובים, יתפספסו לאורך הזמן כיוון שהקדשנו מחשבה ותשומת לב לטפל בביטוי אחר. מכירים מצב כזה?
אז הנה וידוי קטן – אני לא יודע איך זה קרה לי, אבל זה בדיוק מה שקרה עם הביטוי "סדנת מכירות" באחד האתרים שאני מקדם. בדיקת מיקום של הביטוי הזה עד סוף אוקטובר 20, היה באופן די יציב על הדף הראשון בגוגל, סביב מיקום 8. בדיקת מיקום בגוגל מתחילת חודש נובמבר הראתה ירידה של 11 מיקומים, למקום 19 ושוב יציבות סביב המיקום הזה. בבדיקת מיקום חודשיים אחרי, בדצמבר – שוב חלה ירידה ושוב עליה וזיגזוג כזה במיקום, כמו שניתן לראות בגרף הבא:
בדיקת מיקומים בגוגל - סיבות לירידות במיקומים
יכולות להיות סיבות רבות לירידת מיקום בגוגל. במקרה פרטני זה אני מתייחס לירידה לביטוי ספציפי ולא לאתר שלם. זה סיפור אחר לגמרי, כשאתר יורד במיקומים באופן גורף בכל הביטויים ואם חוויתם ירידה גורפת, צריך לעשות בדיקה אם האתר נענש על ידי גוגל, היה עדכון ליבה באלגוריתם של גוגל, ואולי אפילו בעיה טכנית באתר שפוגעת בחווית המשתמש או באינדוקס. כאמור זה לא המקרה.
במרבית המקרים בהם עשינו בדיקת מיקום בגוגל וראינו ירידה משמעותי בביטוי אחד, נתחיל בסדרת פעולות כגון להביא קישורים איכותיים לדף, לעבות את התוכן בדף, להגדיל את הצפיפות לביטוי ואף לשבץ אותו בעוד כותרות וכו'. פעולות כאלה ואחרות היו יכולות להיות נכונות, אך לאו דווקא במקרה הזה…
עם הכלי הגאוני של מערכת כליום הצלחתי להבין את הסיבה לכך באופן מהיר מאד!
שינוי התצוגה מתצוגת Ranking לתצוגת Ranking by URL בדוח בדיקת מיקום בגוגל, שמציג לי תמונה אחרת מהגרף הנ"ל ובום! הנה התשובה לירידה במיקום בגוגל!…
המצב הזה נקרא "חילופי משמרות" וזה מצב שקורה למעשה בגלל שגוגל מחליטה בכל פעם להעדיף דף אחד על פני האחר, לטובת הביטוי הזה. בכל פעם שהתחלפה משמרת, המיקום ירד יותר ויותר. אנחנו לא יכולים לדעת מה היתה הסיבה לכך ובמקרה הזה לדוגמא, הפעולות שהזכרתי מעלה, לא היו בהכרח פותרות את הבעיה, ובוודאי לא בהכרח מונעות הישנות מקריים נוספים של חילופי משמרות.
אוק. עשינו בדיקת מיקום והבנו את הבעיה, עכשיו מה?
יש תוכנית פעולה ברורה, איך לטפל בזה, ואם ניישם אותה נכון, בסופו של דבר, תוך כמה שבועות, נוכל לראות את הביטוי "סדנת מכירות" שוב מגיע לדף הראשון ואף למקומות ראשונים בגוגל.
המטרה של התוכנית, היא לייצר עמוד אחד חזק, במקום מספר עמודים חלשים, בהם עולה הביטוי.
כדי לעשות זאת, ניתן לבחור עמוד אחד מבין העמודים עליהם מקודם הביטוי בגוגל. כדי לדעת איך לבחור, את העמוד החזק ביותר, ניתן פשוט ללכת לגוגל אנליטיקס, להפיק את הדוח הבא ולהוריד אותו לאקסל.
יש להפיק את הדוח לתקופה של מספר חודשים אחורה, 3-6 חודשים בערך.
אחרי שהורדנו את הדוח, בפורמט אקסל, נאתר את כל הדפים שמקודמים על הביטוי "סדנת מכירות" וברוב המקרים נבחר בדף שיש לו את כמות הכניסות הגדולות ביותר. בסט השיקולים שלנו יכולים להיות גם שיקולים של מיקום היררכי באתר, תצוגת URL ועוד, ולכן יש להתייחס לכל מקרה לגופו.
כך נראה דוח אקסל לאחר סינון כל הדפים המכילים את הביטוי "מכירות" ומיון בסדר יורד של העמודה המציגה את סך תנועה בעמוד ספציפי
תוכנית פעולה - לטיפול בירידת מיקום ביטוי בגוגל
שלב 1: הקמת עמוד חדש עם שם חדש ומשופר
במקרה שלנו, בגלל כתובות URL ארוכות ובעברית, שהיו לדפים, בחרתי להקים דף חדש, עם כתובת URL באנגלית, קצרה ואלגנטית sales\ ולהעתיק לשם את התוכן מהדף עם התוכן הטוב ביותר. מקרה זה מחייב לעשות כמובן מיידית הפניית 301, כדי לא ליצור בעיית שכפול תוכן באתר. ניתן לקרוא מיד לגוגל לבוא ולאנדקס את הדף הזה, אך זה פחות מומלץ ועדיף לחכות.
שלב 2: חיזוק ואופטימיזציה לדף
אחר פעולה זאת מחכים מספר ימים (או יותר) עד שרואים שהדף החדש נקלט בגוגל. כשזה קורה, מחזקים את הדף על ידי יצירת הפניות מהדפים החלשים יותר, עם אנקור טקסט רלוונטי כגון "סדנת מכירות" לדוגמא.
מדוח אקסל מגוגל אנליטיקס הבנתי, שהיו לא מעט דפים שהיו בהם ביקורים מעטים מאד, עד אפסיים. דפים אלו לא רק שלא תורמים, אם כי מזיקים לנו. מכירים את האמרה, שכוחה של שרשרת נמדד על ידי כוחה של החוליה החלשה ביותר שבה? אז אני מאמין שכך גם באתרים. אם לדף מסויים באתר אין לפחות 1-2 כניסות בחודש, אין לו זכות קיום והוא מחליש את הקידום יותר מאשר תורם לו.
שלב 3: איחוד דפים חלשים (קונסולידציה) לדף חדש
קונסולידציה (אחודה) של תכנים היא פעולה שניתן לעשות בעצם, כאשר אנחנו מבטלים דפים ישנים, אולם יש בהם תוכן, שחבל לזרוק לים. אם נוסיף אותו בדרך נכונה וחכמה לדף שאנחנו רוצים לחזק, אז ייתכן ונוכל לחזק אותו עם תוכן רלוונטי אף יותר! לאחר איחוד התכנים מהדפים, מבצעים 301 ושולחים את הדפים החלשים לדיראון עולם. פעולה זאת ניתן לעשות מיד לאחר שלב 2 או לאחר תקופה ובאופן הדרגתי, לאחר שגוגל קלט כבר את הקישורים החדשים מהדפים שנשארים באתר.
שלב 4: ממשיכים לעשות בדיקת מיקומים בגוגל
הגרף הבא המסומן בכתום (צילום מסך מתוך Google search console) מראה כיצד במקרה שלנו, הפעולות המוצעות הביאו להעלאת הביטוי ממקום 40.8 למקום 1.5 תוך שלושה חודשים בלבד. הגרף הסגול מראה את הגידול בכמות החשיפות בעקבות השיפור במיקום הביטוי בגוגל.
לסיכום:
תיאור המקרה הנ"ל עם הביטוי "סדנת מכירות" שירד במיקומים בגוגל, אינו מקרה נדיר או חריג לצערי.
בדיקת מיקומים בגוגל על בסיס קבוע יומיומי, שבועי או לכל היותר חודשי הוא הליך הכרחי בקידום אתר בגוגל.
אם אנכם יודעים כיצד לעשות בדיקת מיקומים בגוגל, אני ממליץ על הכלי המקצועי ביותר הנקרא "כליום".
תיאור המקרה הנ"ל מראה יכולות שאינן קיימות בכלי קידום אחרים כמו Ranking by URL המעידות על תופעת "חילופי משמרות" והסיבה לירידה במיקום הביטוי בגוגל.
כמבקר באתר שלי אני שמח לאפשר לך הטבה ואפשרות לקבלת את כלי בדיקת מיקומים בגוגל של כל יום חינם!