דברים שכנראה עוד לא ידעת על גוגל
כולנו שמענו לא פעם את הביטוי "גוגל יודע הכל" ואנו חיים בעידן בו לכל שאלה יש לגוגל תשובה. כל ביטוי או שאלה שנקליד בדפדפן שלנו, במחשב או בנייד, בום! תחזיר לנו תשובה מגוגל תוך פחות משניה. איך הוא עושה את זה? או, איך גוגל עובד? לפני שאענה על זה, בו נבין כמה דברים לגבי האינטרנט.
האינטרנט היא רשת המקשרת בין מאות מיליוני אתרים בעולם כולו. מספר האתרים גדל כל הזמן בקצב של כמה אלפים אתרים חדשים מידי שעה בעולם ובכל זאת, גוגל מכיר את כולם, טוב כמעט את כולם.
כמות המידע באינטרנט כל כך גדולה, שלשם השוואה, אם ניקח את כל התוכן באתרים, נדפיס כל ספים ונסדר בספריה, שטח הספריה הזאת היה יותר גדול משטחה של כל מדינת ישראל. נשמע לכם מעט? נסו לדמיין שאתם באילת, והספר שאתם מחפשים עכשיו נמצא בקרית שמונה…
איך גוגל עובד?
אז איך גוגל מצליח לחפש את התשובה לשאלה שלנו בכל כך הרבה ספרים, ולהחזיר לנו תשובות נכונות ורלוונטיות תוך פחות משניה? בשביל לעשות את זה, מנוע החיפוש של גוגל, למעשה לא הולך לחפש באתרים עצמם, אלא מביא לנו תוצאות מתוך אינדקס ענק שנבנה מראש ושמור בגוגל. האינדקס הזה, הוא למעשה מאין עותק של התכנים אותם גוגל אינדקס באמצעות הזחלן crawler. הזחלן של גוגל הינה כינוי לתוכנה (או למעשה אלפי תוכנות) שסורקות את האינטרנט כל הזמן, מבקרות בכל אתר, בוחנות טוב טוב כל עמוד באתר (עם מעל ל 200 פרמטרים שונים) ומעדכנות את הטבלה ללא הרף.
כשאנו מקלידים ביטוי בשורת ה URL בדפדפן, גוגל למעשה שולפת את התשובה מתוך חיפוש באינדקס ומסדרת לנו את תוצאות החיפוש, לפי מידת הרלוונטיות הגבוהה ביותר עבורנו ולפי פרמטרים רבים נוספים, כשהעיקרון המוביל בהם הוא הדף עם הערך הגבוהה ביותר עבורנו.
דף תוצאות החיפוש בגוגל
לדף שמציג את תוצאות החיפוש שביצענו בגוגל, נהוג לקרוא בקיצור SERP (Search Engine Result Page). כשאנו מדברים על תוצאות החיפוש מגוגל נהוג להתייחס בעיקר למודעות הטקסט, אולם התוצאות מופיעות במעל 20 צורות שונות, ובנוסף למודעות טקסט, אנו עשויים לראות בביטויים ממסויימים גם תמונות, סרטונים מיוטיוב, תוצאות מגוגל העסק שלי, עם מפה ופרטי עסק (מיקום אפס), שאלות ותשובות ועוד.
התוצאות מתחלקות גם לשני סוגים שונים: ממומן ואורגני. תוצאות החיפוש הממומן, הם למעשה מודעות של מפרסמים שמשלמים לגוגל בכדי להופיע בראש תוצאות החיפוש ולפעמים גם בתחתית הדף. שאר המודעות הם תוצאות אורגניות, המדורגות לפי סדר יורד – מהדף עם התוכן הרלוונטי ובעל הערך הגבוהה ביותר עבורינו ומטה.
איך מחליטה גוגל על מיקום העמוד בהשוואה לעמודים מאתרים אחרים?
נחזור לטבלת האינדוקס הנשמרת בגוגל, שהזכרנו קודם, שנבנת על ידי הזחלן שלה crawler ונזכיר שהזחלן מגיע לכל אתר ואתר, בודק בו כל עמוד ועמוד. גוגל מנתחת את כל התוכן המוצג בעמוד (כגון טקסטים, תמונות, קישורים וכו') ואת המטא דאטה, שזה בגדול את המידע על המידע. הנה דוגמאות למספר בדיקות פופולריות שידוע לנו שגוגל מבצעת על כל עמוד, בכדי לקבוכ את דירוגו בדף תוצאות החיפוש:
- משך זמן טעינת העמוד
- מתי העמוד נוצר ומתי הןא עודכן לאחרונה
- תאימות הדף לתצוגה במובייל
- קישורים פנימיים לדפים אחרים בדף
- קישורים יותאים לאתרים אחרים מהדף
- כמות כולל של הטקסט בעמוד
- מיקוד לביטוי מסויים מתוך כלל הטקסט
- תיוג נכון של כותרת ראשית וכותרות משנה
- מיקומו של הביטוי למיקוד במקומות הנכונים
- עושר של תוכן גרפי מעבר לטקסט – לרבות תמונות וסרטונים
מלבד מספר מצוצמם מאד של אנשים בגוגל, אף אחד לא יודע איך גוגל עובד בדיוק ומהם כלל המבחנים שגוגל עושה על כל עמוד ומהו המשקל של כל בוחן, בסך הציון הכולל של העמוד. אך לאחר ניסיון רב של אנשים בתחום, המאמרים שגוגל מוציאים ומעדכנים והמון בדיקות שאנשי הSEO עשו, ניתן לשער כיצד גוגל עובדים ובודקים את אתרינו ב90% מהמקרים. חלק מהציון שקובע את הדירוג, קשור לתוצאות בדיקות על האתר כולו, הדומיין וקישורים לאתר מבחוץ ולא רק לתוכן באתר. האלגוריתם של גוגל (שמשתנה חדשות לבקרים) {פודט אל עדכונים בגוגל} מדרג את העמוד בהתאם לכל המבחנים ובהתאם לציון המשוקלל, יקבע מיקומו של העמוד, לביטוי נבחר, בין כל שאר העמודים של אתרים אחרים.
אבל זה עוד לא מספיק לגוגל!
גוגל הוא מנוע חיפוש חכם מאד! כל כך חכם שלפעמים נדמה לנו, שהוא יודע לקרוא את המחשבות שלנו ולתת לנו תוצאות של דברים שמעניינים אותנו, אפילו עוד לפני שממש חיפשנו אותם. מכירים את זה?
איך זה קורה? אז יש לנו את המידע על התוכן של כל עמוד, ויש גם את המידע על המידע והכל נשמר בגוגל, אבל זה לא מספיק, ובכדי לתת לגולשים חווית משתמש ברמה הגבוהה ביותר, גוגל אוספת עלינו מידע רב, הכולל את מיקומנו ותחומי העניין שלנו, מתוך אתרים שאנחנו מבקרים בהם או חיפושים קודמים שביצענו. אנשים נוטים לא פעם להתרעם על זה שגוגל יודעת עלינו יותר מידי ויש בזה משהו נכון, אבל כשאנחנו מחפשים חנות לאוכל אורגני, היינו רוצים למצוא חנות שנמצאת קרוב אלינו ולא היינו רוצים לקבל בתוצאות כתובת של חנות שנמצאת בקליפורניה, נכון? כך קורה למעשה שדף תוצאות החיפוש יכול להשתנות מאחד לאחר, במיוחד בחיפושים לביטויים עם קשר למיקום גיאוגרפי, לדוגמא.
בצד של התוכן באתר, גוגל מפעילה אלגורתמים נוספים כדי להבין טוב את המשמעות של מה שנאמר בתוכן, באופן דומה לפעולתו של המח של האדם. אם ניקח לדוגמא את הביטוי אורגני, נראה שהוא משמש למספר רב של דברים שונים לחלוטין. מצד אחד לקידום אתרים אורגני ומצד שני למזון אורגני, לדוגמא.
באמצעות הקשרים שונים בהם מופיעה המילה "אורגני" במשפט, בעמוד ואף באתר, גוגל תדע לאיזה "אורגני" לשייך את העמוד בדף תוצאות החיפוש ובהתאם לתחומי העניין שלנו, לנסות לנחש לאיזה אורגני אנחנו מתכוונים – לקידום אורגני או למזון אורגני… היכולת של זיהוי המילה מתוך הקשר ושיוך קטגורי שלה, הייתה שמורה עד לא מזמן לבני אדם בלבד. גוגל מצליח לדמות אופן חשיבה של אדם באופן מדויק באמצעות תחום שהתפתח מאד בשנים האחרונות ונקרא אינטליגנציה מלאכותית. אחרי שנים שאמרו שהמחשב טיפש והוא יודע לבצע רק פקודות, עברנו לעולם שבו מחשבים חושבים!