תוכן עיניינים
שיווק ברשתות חברתיות - מדריך היכרות וטיפים לשיפור הנוכחות החברתית של העסק שלך
בין אם אתה עצמאי, בעל עסק קטן, או מנהל בחברה, אני משוכנע שאתה יודע ששיווק ברשתות חברתיות הוא חלק בלתי נפרד מכל אסטרטגיית שיווק טובה. שיווק ברשתות חברתיות (באנגלית social media marketing SMM) כולל את כל סוגי הפעילות האורגנית והממומנת ברשתות החברתיות, לרבות פייסבוק, אינסטגרם, טיקטוק, יוטיוב ולינקדאין. שיווק ברשתות חברתיות, שונה במהותו משיווק במנועי חיפוש (כגון גוגל) בכמה מובנים והדבר הראשון שחשוב לי להדגיש, זה שעבור מרבית העסקים, שיווק ברשתות החברתיות, הינו משלים את השיווק במנועי החיפוש ולא בא במקומם.
במילים אחרות, בעולם אופטימלי ללא מגבלות תקציב, היינו פועלים בכמה שיותר ערוצי שיווק.
ההבדל העיקרי בין שיווק ברשתות חברתיות לשיווק בגוגל, הוא המיקוד לחשיפות לחיזוק המותג ופחות בהנעה מיידית לקניה. כן, אפשר וכדאי לעשות גם פעילות עם הנעה לקניה גם ברשת חברתית, אולם זה מגיע בד"כ בשלבים מאוחרים יותר, לאחר קמפיין חשיפות לקהל שכבר מכיר אותנו או כפי שנהוג לקרוא לנו קהל חם.
שיווק ברשתות חברתיות לעסקים
קיימות רשתות רבות, כפי שהזכרתי קום, אך כאן אני מתמקד בעיקר בפייסבוק ואינסטגרם.
הרשתות החברתיות הם דרך נהדרת לצוד את המבט של לקוחות פוטנציאליים חדשים, ללא קשר לגודל העסק שלך.
הלקוחות שלך כבר נמצאים שם, עוקבים ומתקשרים עם עסקים אחרים, בדיוק כמו שלך. אם אתה לא נמצא שם, כדי לדבר ישירות לקהל שלך, אתה פשוט מפספס. באמצעות עבודה נכונה ועקבית לאורך זמן, שיווק ברשתות חברתיות יכול להביא להצלחה משמעותית לעסק שלך, ליצור קהל עוקבים ולקבל לידים ומכירות. אנני מנסה לתאר כאן תמונת מציאות אידאלית ולספר ששיווק ברשתות חברתיות, זה פשוט וקל. בעלי עסקים רבים, ניסו לבצע פעילות וחוו אכזבה ואף הפסד כספים, שהושקעו בקמפיינים לא יעילים. עבודת שיווק ברשתות חברתיות, דורשת המון אורח רוח, התמדה, נחישות ובעיקר מעקב ושיפור תמידי. מערכת הפרסום של פייסבוק (שכוללת גם את אינסטגרם), משתנה לעיתים קרובות ועשויה להתגלות כמורכבת וקשה לפיצוח, במיוחד עבור בעלי עסקים המנסים לקדם את עצמם לבדם, או משווקים ללא ניסיון מספק.
מה כלול שיווק ברשתות חברתיות?
פעילות שיווק ברשתות חברתיות כוללת יצירה ופרסום של תכנים, וחשיפתם לקהל היעד שלך. התכנים הפופולריים הם בעיקר ויזואליים – תמונות וסרטונים אולם גם טקסטים (אך הולך ופוחת). רמת הקריאטיב של הויזאל והתאמתו לעולם קהל היעד שלך, יאפשר לתכנים לקבל מעורבות גבוהה, כגון לייקים, תגובות ושיתופים. פעילות שיווק ברשתות חברתיות מתחלקת לשני סוגים: פעילות אורגנית ופעילות ממומנת. על ההבדלים בניהם אפרט כאן בהמשך. במדריך זה אנסה לספק לך טיפים שימושיים לשיפור הנוכחות ופעילות השיווק ברשתות חברתיות עבור עסק שלך. בעזרת עצות אלה, תוכל להתחיל לבנות תוכנית בסיסית לפעילות במדיה חברתית משלך.
כמו בכל פרויקט מצליח, גם כאן נתחיל עם תוכנית
אחת מהטעויות הנפוצות בקרב מפרסמים ברשתות החברתיות, היא להתחיל מיד עם קמפיין פרסומי, לפני עבודת הכנה טובה ובחירת אסטרטגיה נכונה. זה כמו לצאת לטיול, במקום לא מוכר מבלי לדעת לאן – יכול להיות כיף, אך סביר להניח שתלך לאיבוד. בדיוק כמו בניווט מתוכנן מראש ויעד ברור, גם כאן חשוב להגדיר את המטרה והדרך להגיע אליה (אסטרטגיה), לפני יציאה לדרך.
נתחיל במענה ל 4 שאלות פשוטות שיעזרו לך בהגדרת מטרות השיווק ברשתות חברתיות
(מומלץ לרשום את התשובות בכתב ולהעבירם למשווק שלך – במידה ואינך עושה את השיווק בעצמך)
- מיהו קהל היעד שלך? הגדר במדוייק עד כמה שניתן וזכור שיכולים להיות גם מספר קהלים שונים ולא רק אחד.
- באיזה רשת חברתית קהל היעד שלך משתמש? קהלים שונים נוהגים להשתמש ברשתות חברתיות שונות.
- מה אתה מעוניין להשיג באמצעות שיווק ברשתות חברתיות? האם זה מיתוג או מכירות?
- מה המסר שאתה מעוניין להעביר לקהל שלך המדיה חברתית? חשוב על ערכי העסק והגדר בקצרה
דוגמאות ליעדים שניתן להשיג באמצעות פעילות שיווק ברשתות חברתיות
קיימים יעדים נוספים, אני בחרתי לציין את שלושת החשובים בעיני
- הגדלת התעבורה לאתר
באמצעות פרסום מודעה טובה, ניתן להביא מאות ואף אלפי כניסות לאתר האינטרנט של החברה. בהנחה שיש לנו אתר עם חווית משתמש טובה, נוכל להמיר חלק מהגולשים ללקוחות.
- הגברת מודעות המותג
מיועד ליצור היכרות של המותג שלך עם קהלים שטרם נחשפו אליך, או להזכיר ולהחזיר לקוחות עבר לפנות ולקנות מאיתנו.
- שיפור התקשורת והמעורבות עם קהל היעד
רשתות חברתיות משתמשות כלי נהדר לשיפור חווית המשתמש של לקוחותינו. ניתן לקבלת פניות ישירות דרך הצ'אט, הטלפון או למייל, ולתת מענה על מה שמעניין אותו. משעות פתיחה, כתובת, או פרטים על מוצר מסווים (כגון אם במלאי או לא) ועד קבלת משוב על בעיה עם תפעול מוצר או ביקורת פומבית.
חשוב לזכור! ככל שיהיה לנו קהל עוקבים גדול ומעורב יותר ברשתות החברתיות, כך יהיה קל יותר להשיג את היעדים ברשימת היעדים שכתבתם. יצירת מעורבות מצד הקהל אינה דבר פשוט ומחייבת חשיבה יצירתית.
יתרונות השיווק ברשתות חברתיות
מיתוג – אין דרך טובה יותר לבניה וחיזוק המותג מאשר על ידי שיווק ברשתות חברתיות. אם זה באמצעות קריאטיב ברמה גבוה, תוכן ויזואלי רלוונטי ובעל ערך, או כל דרך אחרת – זה המקום כשצריך מיתוג מקצועי.
טירגוט – במונח טרגוט, הכוונה כאן להגדרת קהל היעד אליו אתה מעוניין שפייסבוק יציג את המודעות. לכשתדע מי קהל היעד שלך, תוכל להגדיר אותו באופן מדויק במערכת הפרסום של פייסבוק. מאפיינים לדוגמא של קהל יעד לטרוגט, כוללים תחומי עניין, גיל, מגדר, אזור מגורים ועוד רבים. חשוב לזכור, הגדרה מדוייקת שלנו במערכת הפרסום, לא בערך ותמיד, באמת תחשוף את המודעה, רק למי שהגדרנו. יש לקחת בחשבון שבהחלט עשויות להיות סטיות מהצד של פייסבוק לכאן או לשם.
גידול במכירות – בין אם אתה מציע שירות או מוצרים מכל סוג שהוא, בין אם זה בקליניקה, חנות פיזית או אתר איקומרס, שיווק ברשתות חברתיות שנעשב בצורה טובה ועקבית יגדיל את קהל הלקוחות והמכירות בעסק.
עלויות זולות – בהשוואה לשיווק בגוגל ממומן, במיוחד בתחומים תחרותיים, השיווק ברשתות חברתיות עשוי להימצא כזול באופן יחסי.
סמכותיות – ניהול מקצועי של עסקי, יוצר רושם חיובי מיידי אצל הגולש ומגביר את הסמכותיות של העסק. סמכותיות גבוהה מאפשרת לקבל לקוחות איכותיים יותר שמוכנים לשלם יותר עבור השירות או המוצר שלך.
מדידה ובקרה – מערכת הפרסום בפייסבוק (כולל אינסטגרם) מאפשרת קבלת מידע מדוייק בזמן אמת על ביצועי הקמפיין. בקרה צמודה ויכולת שינויים מהירה, מאפשרת הימנעות מהפסד כספי גדול.
טיפים לקמפיינים מוצלחים בשיווק ברשתות חברתיות
1. תכנון תוכן מדיה חברתית
מחקר מילות מפתח ומחקר מתחרים יאפשרו לקבל רעיונות לתוכן שיעניינו את קהל היעד שלך.
נסה להבין מה המתחרים בתחום שלך עושים כדי לעודד מעורבות בפרסומים שלהם.
קיימים מספר כלים למחקר מילות מפתח, כגון כלי מחקר מילות המפתח של גוגל כדי לראות את מה שמפרסמים המתחרים שלך, תוכל לראות דרך לשונית "שקיפות הדף".
2. תוכן רלוונטי ובעל ערך
התוכן הוא המלך (כבר למעלה מ 20 שנה) והחשוב ביותר בכל הנוגע לשיווק ברשתות חברתיות.
הקפד על יצירת תוכן בעל ערך שהלקוחות האידיאליים שלך ימצאו כמועיל ומעניין.
התוכן שאתה משתף ברשתות החברתיות שלך יכול לכלול תמונות עם קריאטיב ברמה גבוהה, סרטונים מוקלטים וערוכים היטב, אינפוגרפיקות, מדריכים להורדה ועוד.
3. תדמית מותג עקבית
הקריאטיב במודעת צריך להיות עקבי בשפה הויזואלית, ובהתאם לתדמית הרצויה וערכי המותג שלך.
זהות הליבה בעסק שלך, בין אם היא ידידותית, כיפית או אמינה, צריכה להישאר עקבית בכל הפרסמים.
4. שילוב עם קידום אתר האינטרנט
הרשתות החברתית הם ערוץ מושלם לשיתוף תכנים מאתר האינטרנט עם הגולשים. תוכן בלוג עם רלוונטי וערכי, יכול לבנות לאורך זמן קהל עוקבים נאמנים גדול. שיתוף פוסט חדש שעולה ברשת החברתית היא דרך נהדרת לוודא שקוראי הבלוג יוכלו לדעת עליו.
כניסות מהרשתות החברתיות יעזרו בקידום האורגני של הבלוג ובכך תוכל להגדיל אף יותר את קהל העוקבים שלך – במילים אחרות, הערוצים מזינים זה את זה ועוזרים להגדיל את העוקבים אף יותר.
זוהי דרך באמת מדהימה ששיווק מבוסס תוכן ושיווק ברשתות חברתיות תורמות אחת לשניה.
5. מעקב אחר מתחרים
תמיד חשוב לפקוח עין על המתחרים – הם יכולים לספק נתונים יקרי ערך לבניית אסטרטגיה טובה עבורך במיוחד לצד קבלת תובנות חשובות בשיווק ברשתות חברתיות באופן כללי.
אם המתחרים שלך משתמשים בערוץ שיווק מסויים או שיטה מסוימת שעובדת טוב עבורם, שוקל לעשות את אותו הדבר, אבל עשה זאת טוב יותר מהם. הקפד לא להעתיק ולא לנסות להיות מישהו אחר ושמור על המיתוג והעקביות כפי שהזכרנו קודם.
6. מדידה ובקרה עם גוגל אנליטיקס
מה שאי אפשר למדוד אי אפשר לנהל. אם אתה מעוניין בהצלחת השיווק ברשתות חברתיות, אתה חייב לדעת לקרוא נתונים. איך נדע לדוגמא את מידת ההצלחה של קמפיין מסוג טראפיק?
נמדוד כמה תנועה הבאנו באמצעותם לאתר וכמה מבין הגולשים שהגיעו לאתר, ביצעו את הפעולה הרצויה באתר (כגון הרשמה, הורדת מדריך, קניה וכו'). את הנתונים הללו, את התנהגות הגולשים באתר ועוד, נוכל לקבל מגוגל אנליטיקס.
לסיכום
אני מקווה שקיבלת ערך מהתוכן במאמר והוא חידש לך דבר או שניים על שיווק ברשתות חברתיות.
אם קיבלתי את זה אני אהיה מרוצה ובאתי על שכרי. את הידע הנדרש להצלחה בשיווק ברשתות חברתיות לא ניתן ללמוד ממאמר אחד ואפילו לא מספר עב כרס. כמובן שניתן ליישם טיפים חשובים שנאמרו כאן אך את הידע הטוב יותר לומדים מהרגליים. הלימוד הטוב ביותר מגיע עם עשיה בלתי פוסקת והתנסות זהירה אך ללא פחד.
אם יש לך שאלות, אתה בוודאי מוזמן לפנות אלינו ולבקש לדבר עם מירב שביט, מנהלת תחום הרשתות החברתיות במוקה קריאטיב ומומחית עם נסיון משנת 2002 בשיווק דיגיטלי.
איתנו או בלעדינו, אני מאחל לך מקרב לב, המון הצלחה בכל אשר תעשה בשיווק ברשתות חברתיות